Archief
ART TOUR LEEUWARDEN 2018
Expositie in NHL Stenden Galerij te Leeuwarden.
Rengerslaan 10,8917 DD te Leeuwarden – gebouw NHL Hogeschool, begane grond
Te bezoeken: alle werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur
In het kader van Art Tour Leeuwarden 2018 organiseren LF2018 en Art Connection een expositieroute in en rond het centrum van Leeuwarden met in totaal 17 locaties waarvoor voornamelijk Friese kunstenaars werk gemaakt hebben rond thema’s. Alle exposities vormen een deel van de expositieroute die lopend, per fiets of auto alle makkelijk bereikbaar zijn. Alle informatie (routekaart en informatie over de expositie en de kunstenaar) is zowel te vinden op www.artconnectionexpo.nl bij ART TOUR LEEUWARDEN 2018, bij het VVV en het Infocentrum 2018 en op de locatie zelf.
Deze vierde periode – 9 oktober tot 10 januari - heeft een vrij thema.
In het kader van LF2018 exposeert Frank Straatman en Wia van Dijk in NHL Stenden Galerij te Leeuwarden.
Between is de titel van de tentoonstelling met ruimtelijk werk van Frank Straatman en schilderwerk van Wia van Dijk. Qua vorm en werkwijze staat hun werk haaks op elkaar, Inhoudelijk zijn er raakvlakken, en voor hen de uitdaging om de confrontatie aan te gaan in de tentoonstelling Between. Straatman’s ruimtelijke mensfiguren op formaat in onmogelijke houdingen spiegelen het innerlijke, en plaatsen zich schijnbaar tegenover Van Dijk’s abstracte, lineaire schilderwerken. Haar typisch realistisch kleurgebruik toont een blik op de herinnering en het innerlijke leven van de ouder wordende mens. Zo werpt Between twee soorten licht op de gevoelswereld van de mens, die continu in beweging is.
Frank Straatman toont ruimtelijke mensfiguren die met diverse materialen improviserend tot stand zijn gebracht. Ze staan in onmogelijke houdingen, als fysieke afspiegelingen van de innerlijke ervaringen. Vervormingen, kwetsbaarheid en het wankele evenwicht vormen een tegenstelling met de soms fiere danshoudingen. Straatman zoekt in die tegenstelling naar een basale vorm van hoop, zoals Vaclav Havel het ooit definiëerde: losgekoppeld van een eventuele goede afloop. Hoop als houding, een beweging die eigenlijk alleen mogelijk is in je geest.
“Hoop is niet hetzelfde als optimisme. Het is niet de overtuiging dat iets goed afloopt, maar de zekerheid dat iets zin heeft – ongeacht hoe het afloopt.” (uit: Verhoor op afstand. Karel Hvíždala/Vaclav Havel, 1985)
Kleur neemt al jarenlang in het werk van Wia van Dijk een prominente rol in. Na een periode vrijuit met kleur gewerkt te hebben laat van Dijk in haar huidige werk de kleur bepalen door anderen. Door deze ‘aangereikte’ kleuren krijgt haar abstracte zienswijze een realistisch element. In grote schilderwerken gebruikt zij kleuren uit haar levensaderproject* waar ze sinds 2015 aan werkt. Haar werkwijze is systematisch maar biedt tegelijk ruimte voor toevalligheden en het ondefinieerbare. Tegenstellingen als bijv. licht- donker, contrast - harmonie en het individuele versus het collectieve zijn voor Van Dijk gegevens en daarmee een uitdaging hun onlosmakelijke verbondenheid te onderzoeken om tot eenheid te komen.
.... en we ervaren zintuigelijke prikkels die in het geheugen zijn opgeslagen veel sterker dan talige. Ook kleur kan zo een prikkel zijn. Met een palet aan kleuren laat van Dijk ouderen de verschillende stadia in hun leven van een kleur voorzien. Door kleuren te kiezen bij de verschillende stadia in het leven ontstaat een portret zonder een oordeel. De kleur is. Het is het aandenken aan vroeger. Aan het vroeger van gisteren en het vroeger van de prille jeugd. (Citaat uit op de schoot van m’n moeder door Kie Ellens – 2016).
Eerder werkten Frank Straatman en Wia van Dijk samen aan het project Interface, nog steeds te zien in beeldenpark Landgoed Anningahof in Zwolle. Ook hier gaat de figuratieve, expressionistische benadering van Straatman de confrontatie aan met van Dijk’s conceptuele benadering van herhalende gekleurde elementen. Interface gaat over verbinding leggen met de ander, de wereld om ons heen en met ons cultuur-historisch verleden. Het gezicht is gebaseerd op een dodenmasker van Goethe, verbinder van romantiek en verlichting. De installatie verbeeldt verschillende facetten van dualiteit.
De expositie, die in samenwerking met Art Connection en LF 2018 tot stand kwam duurt nog tot 10 januari.